När det gäller släpvagnar så går det mesta att byta själv om du är lite händig. När du ser över släpvagnens bromsar ska du alltid passa på att byta bromsvajer om du ändå ska fixa bromsbackarna. Om bromsvajern börjar kärva så kan detta leda till att bromsarna ligger på. Detta kan i sin tur leda till att de utbytta bromsbackarna slits ut då bromsarna ”eldar” upp dessa när de ligger an. Om en av bromsvajrarna är dålig så byt båda när du ändå håller på. Det bästa är om du köper bromsbackar i original, framförallt om du ska byta på ett tyngre släp. Även här bör du byta båda bromsbackarna då bromsverkan kan bli ojämnt annars. Tänk på att inte smörja med för mycket fett då bromsarna blir
Släpvagnens elutrustning
Det vanligaste felet på en släpvagn är problem med elen. De flesta släpvagnar står ute större delen av sin tid och därför blir det extra tufft för elutrustningen. Kolla kontakten om det finns glapp, då detta kan vara ett tecken på att det kanske är dags att byta både på släp och bil. Många stift i kontakterna ärgar med tiden så släng ett öga för att se så de är funktionella. Om inte, då måste du byta kontakten! Det går att testa att ta bort det som oxiderat genom att ta lite sandpapper på ytorna, samt spraya med lite 5/56. Detta kan förhala problemen ett tag till. I slutänden så kommer du i alla fall att behöva byta.
Backautomatiken på släpvagn
Som tur är behöver du inte längre (som det var innan 70-talet) gå ut för att fixa med släpvagnen innan du kunde börja backa, utan nu är dessa försedda med en backautomatik. Släpvagnens bromsbackar är monterade så att de ger efter lite grand bakåt, men inte framåt. Samtidigt som du backar kommer den så kallade påskjutsstången att gå i botten så du kan fortsätta backa.